Eger városában 24 órás izgalmas kihívás várt a világ legkiválóbb rejtvényfejtőire, akik lelkesen vetették bele magukat a feladatok tengerébe. A feszített tempójú verseny során számos fordulatot és meglepetést tartogatott, de a végső győzelem egy japán csa


A 24 órás rejtvényfejtő bajnokság koncepciója Magyarországon, a 2000-es évek elején született, kezdetben csupán a hazai rejtvénykészítők baráti vetélkedőjeként indult. Azóta azonban ez az extrém kihívás globális vonzerővel bír, és a világ minden tájáról érkeznek versenyzők, hogy próbára tegyék tudásukat és kreativitásukat.

Négy földrész huszonnégy országának rejtvényfejtői mérték össze tudásukat és kitartásukat Egerben a huszonnégy órás rejtvényfejtő bajnokságon. A 25 éve Magyarországról indult verseny ma már a világ legjobbjait vonzza, pedig eredetileg magyar rejtvénykészítők házi versenyének indult az ezredfordulón.

"A 24 órás versenyt az extrémsportok közé sorolják, így nem mindenki tud részt venni rajta, aki egy logikai rejtvényfejtő világbajnokságon indul. Ezt jól tükrözi a héten megrendezett szudoku- és logikai rejtvényfejtő világbajnokság, ahol 260 versenyző állt rajthoz. Ennek körülbelül a fele döntött úgy, hogy itt marad a 24 órás kihívásra" - nyilatkozta István György, a verseny főszervezője és az 1995-ös világbajnokság ezüstérmese az Euronewsnak.

Nála feljebb csak Madarassy Pál jutott a rejtvényfejtésben a magyarok közül, ő 2007-ben megnyerte a vébét. Most mindketten ott voltak a több mint harminc főből álló szervezőcsapatban, amelynek tagjai közül sokan önkéntesek, és sokan maguk is 24 órán át dolgoztak a feladatlapok javításán a verseny közben.

A résztvevők százperces etapokban fejtették a rejtvényeket hétfő reggel 9 órától kedd reggel 9-ig, tízperces szünetekkel elválasztva. Egy etapot minden versenyző kihagyott, de a szinte folyamatos gondolkodás és egy helyben ülés így is óriási megterhelést jelentett számukra. Az idei év szudoku-világbajnoka például azt mondta nekünk közvetlenül a verseny után, hogy fáj a háta, és az elmúlt órákban többször is begörcsölt a keze:

"Ez teljesen eltér minden eddigi tapasztalatomtól. Hihetetlenül kimerítő volt. Örömmel mondhatom, hogy végre vége, a felénél már a szemem is lecsukódott. De mégis, rendkívül szórakoztató élmény volt" - osztotta meg Tantan Dai, a kínai résztvevő.

A versenyzők már a klasszikus világbajnokságot is teljesítették a verseny előtt, amelyet idén Eger városában tartottak, jövőre pedig Indiában kerül sor rá. A huszonnégy órás verseny győztese, a japán Ken Endo úgy véli, hogy a kihívás ezúttal még intenzívebb volt, mint általában:

"Bevallom, nem volt sok időm a felkészülésre, hiszen csak tegnap néztem át az utasításokat, és az összpontosításom sem volt a legjobb. Így hát ma, a verseny során döntöttem el, hogy milyen stratégiát alkalmazok" - mondta a bajnok, aki sikeresen megvédte címét, mivel 2023-ban és 2024-ben is ő diadalmaskodott a 24 órás versenyen.

A versenyzők sokféle feladattal szembesültek, híres színészek vagy focisták neveit viszont nem kellett tudniuk. A verseny egyik nagyon fontos szabálya ugyanis az, hogy a feladatoknak nyelv- és kultúrasemlegesnek kell lenniük. A résztvevők tárgyi tudására ezért nem kérdeztek rá, hanem különböző logikai feladatokat kellett megoldaniuk. Ezek közül itthon a legismertebb a szudoku, de ennek a játéknak is számos különböző változata került elő a feladatlapokon.

A versenynek nagyon fontos része a taktikázás. A feladatok teljesítéséért különböző pontszámokat lehet szerezni a nehézségük függvényében, de csak akkor, ha azokat hibátlanul megoldják a versenyzők. Egy-egy etap végéhez közeledve ezért kétszer is át kell gondolni, hogy valaki belekezd-e egy nehezebb feladatba, vagy inkább biztosra megy, és megold egy kevesebb pontot érőt.

A stratégiának része lehet akár egy ügyesen megtervezett alvószünet is. A verseny során akadt olyan résztvevő is, aki csupán néhány percre dőlt ki, mert a huszonnegyedik órában már képtelen volt tovább összpontosítani.

Related posts