**5 alattomos trükk, amivel a webshopok átverhetnek: Tanuld meg felismerni a manipulációt!** 1. **Korlátozott idejű ajánlatok**: Gyakran találkozunk olyan hirdetésekkel, amelyek sürgetnek minket, hogy azonnal vásároljunk, mert az ajánlat "csak ma" érvény

Mérgező vegyületek rejtőznek ezekben a ruházati termékekben, mégis rengetegen viselik őket: rendkívül ártalmasak az egészségre.
Vajon tényleg mi döntünk, amikor "csak egy pólót nézünk meg egy webshopban", de végül tele lesz a kosarunk? A Shein - a világ egyik legnépszerűbb fast fashion oldala - olyan trükköket vet be, amik észrevétlenül manipulálják a vásárlási döntéseinket.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete és más európai szervezetek most hivatalos panaszt tettek a cég ellen az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok (CPC Network) előtt. De vajon milyen hatással lesz ez a pénztárcánkra, a ruhásszekrényünkre és a bolygónkra?
A Shein észrevétlenül alkalmaz manipulációs technikákat a felületein, ami miatt a fogyasztóvédelmi szervezetek, köztük a BEUC (Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet) kifejezték elégedetlenségüket. Az online vásárlási platform különféle vásárlásösztönző eszközöket vet be, amelyek közös jellemzője, hogy érzelmi helyzeteket generálnak a vásárlókban. Ezek a stratégiák gyakran megnehezítik a racionális döntéshozatalt, így sokan hajlamosak vagyunk a tervezettnél jóval több terméket megvásárolni.
Ezek a gyakorlatok, melyeket a "dark pattern" néven ismerünk, vagyis sötét mintázatok és trükkök, a panasztevő szervezetek, például a Tudatos Vásárlók véleménye szerint jelentős mértékben hozzájárulnak a divatipar, különösen a gyors divat (fast fashion) által generált súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz. Ráadásul sok esetben ezek a praktikák kifejezetten jogellenesnek számítanak az Európai Unió területén.
Az ultrafast fashion megjelenése drámai mértékben növelte a ruhák túlteljesítését és a túlzott fogyasztást, amely következményeként a textilhulladék kérdése egyre súlyosabbá vált.
A panaszok alapján a Shein különféle "rejtett praktikákat" vet be, például:
A panasztevők véleménye szerint a használt stratégiák nyilvánvalóan arra irányulnak, hogy folyamatosan lekössék a vásárlók figyelmét, így elősegítve a felesleges kiadások növekedését.
A panasz benyújtásában részt vevő szervezetek arra kérik az Európai Bizottságot és az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják felül a Shein marketinggyakorlatát. Konkrétan arra szólítják fel őket, hogy:
Amennyiben a Shein nem módosítja a fent említett gyakorlatait, a fogyasztóvédelmi csoportok szerint a hatóságoknak határozottan be kell avatkozniuk a vásárlók védelmében.
Az iparágakat átfogó kérdés, amely minden szegmensre hatással van.
Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének ügyvezetője hangsúlyozta, hogy a Shein által alkalmazott "sötét trükkök" valósak és alaposan dokumentáltak, és már évek óta jelen vannak. A szakértő szerint ezek a manipulációs technikák szinte észrevétlenül vezetnek a fogyasztók költekezésének fokozódásához, olyan termékek vásárlására ösztönözve őket, amelyek nemcsak az egészségre és a pénzügyi helyzetre, hanem a környezetre és a gyártásban részt vevő munkavállalókra is káros hatással lehetnek.
A fogyasztói csoportok véleménye szerint a fast fashion ipara manipulatív stratégiákra támaszkodik, amelyek célja a vásárlók folyamatos ösztönzése a vásárlásra és a túlfogyasztásra. Ebből kifolyólag arra kérik a hatóságokat, hogy ne csupán a Sheint, hanem más, hasonló üzleteket is alaposan vizsgáljanak meg. A kritikáik szerint ezek a "sötét trükkök" nemcsak egyes cégekre korlátozódnak, hanem az egész ágazatban elterjedtek.
Május végén az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok közösen figyelmeztették a Sheint, hogy sürgősen módosítson bizonyos gyakorlatain, amelyek a vásárlókat megtéveszthetik. A hatóságok a hamis kedvezmények és a sürgető visszaszámlálók mellett a transzparencia hiányosságait is kritikával illették. A Sheinnek egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon és változtatásokat eszközöljön; ellenkező esetben bírságokkal kell szembenéznie. A mostani panasz újabb adatokkal és bizonyítékokkal támogatja a hatóságok nyomozását.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) szerint a textilipar előkelő helyet foglal el az éghajlatváltozásért felelős ágazatok listáján, az élelmiszert, a lakhatást és a közlekedést követi. Az ultrafast fashion megjelenése drámai mértékben növelte a ruhák túlteljesítését és a túlzott fogyasztást, amely következményeként a textilhulladék kérdése egyre súlyosabbá vált. A gyapottermesztéshez rengeteg műtrágyára és növényvédő szerre van szükség, a szintetikus textilek előállítása pedig részben fosszilis tüzelőanyagok, másrészt rengeteg különböző vegyi anyag használatát követeli meg, ráadásul a ruhákat gyakran nagyon rossz munkakörülmények között állítják elő, így tudják alacsony áron eladni őket.
Fontos kiemelni, hogy a neten, különösen olcsón beszerzett termékek esetében, számos káros anyag rejtőzhet. Az utóbbi két évben drámai módon megemelkedett azoknak a veszélyes termékeknek a száma, amelyeket az Európai Unió gyorsriasztási rendszere rögzített, és ez az arány megduplázódott. A lista a tagállamok helyi fogyasztóvédelmi hatóságainak bejelentései alapján készül, és aggasztóan sok termék, köztük a kozmetikumok, Kínából érkezik: ezek teszik ki a bejelentett veszélyes termékek 40 százalékát, míg ha a kozmetikumokat nem számítjuk bele, ez az arány 61 százalékra emelkedik.