Kínában a villanyautók ára olyan alacsony szintre süllyedt, hogy az állam már fontolgatja a beavatkozást a piacon.

Az állami támogatás hatására rengeteg új márka született, a volumen pedig akkorára nőtt, hogy hegyekben állnak az eladhatatlan autók. Olyan mértékű fejlődést tudhat maga mögött a kínai autóipar, ami kezd károssá válni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy Hszi Csin-ping is megszólalt, az elnök dorgálata ezúttal az autóiparnak szólt. Bár ezúttal a gyártók lettek a bűnbakok, azt nem szabad elfelejteni, hogy az állam rengeteg pénzt pumpált a szektorba, ami egyrészt nem segítette a hatékonyságot, másrészt a szubvenciók miatt akkor is megérte legyártani az adott autót, ha az rögtön a roncstelepen végezte. Az kínai "kisgömböc" most önmagát kezdi felfalni, a helyzet kormányzati segítségért kiált. A túlkínálat jelentős mértékben lefelé tornázta a vételárat, ami a gyártók profitjának csökkenését eredményezte, ez pedig Kína gazdasági növekedésére jelent veszélyt. Idehaza például a BYD Dolphin Surf listára 8 millió forint, a hazájában viszont ennyiért nem lenne versenyképes, ott 2,8 millió a beugró. Becslések szerint körülbelül 50 olyan autógyártó van az országban, akik veszteségesen termelnek, ezek várhatóan lehúzzák a rolót a következő években. Beszédes, hogy míg 2024 tavaszán a gyártók átlagosan 8%-os árengedményt adtak, ez idén tavaszra 17%-ra nőtt. A felesleges beruházások eredményeképpen már vannak olyan létesítmények, amelyek kapacitásuk 2%-án termelnek, a BYD a múlt hónapban kapott egy figyelmeztetést a túltermelés miatt. A megoldás az állam kezében van, jelenleg egy árszabályozás bevezetésén dolgoznak, de a támogatások visszafogása is várható.