Céges autók áfaügyek: sok a csapda, komoly következményekkel járhat - Gazdasági hírek - DigitalHungary - Ahol a digitális és a valóság világai összeérnek. Az élet online dimenziója!

A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a vállalkozások számára. A három leggyakoribb probléma a magáncélú használatot, a károkozás megtérítését és az üzemanyagelszámolást érinti. Az elektromos hajtású autók esetében ezekhez még további kérdések is hozzáadódnak. "A vállalkozások általában nem is tudnak arról, hogy szabálytalanul számolnak el költségeket, aminek következtében jelentős adókockázatba is belefuthatnak'' - hangsúlyozza Nyári Zsolt, a K-X Consulting ügyvezetője.
A magánhasználat nem megfelelő kezelése sokféle bizonytalanságot eredményezhet.
A cég által birtokolt személyautó magánhasználata Magyarországon jelenleg adómentes juttatásnak számít. Ez a magánhasználat magában foglalja az üzemanyag és az autópálya-matrica költségeit is. Ennek köszönhetően sem a vállalatnak, sem a munkavállalónak nem keletkezik adókötelezettsége, ha például a dolgozó a szabadnapján a céges autóval elviszi a családját a Balatonra. A magánhasználattal kapcsolatos költségek pedig teljes mértékben elszámolhatóak a társasági adóban. Fontos azonban megjegyezni, hogy sok vállalat csak korlátozott mértékben engedélyezi a magáncélú használatot, például havi 500 km-ig, és az e határon túli kilométerek költségeit a munkavállalónak már meg kell térítenie.
Nyári Zsolt figyelmeztet arra, hogy amikor a vállalatok pénzt kérnek a munkavállalóktól a magánhasználatért, gyakran költségtérítés címén teszik ezt, figyelmen kívül hagyva, hogy ez valójában adóköteles szolgáltatásnak minősül az áfa szempontjából. Ilyen esetekben a magánszemélyeknek számlát kell kapniuk a magánhasználatról, amely után áfát kell felszámolni és megfizetni. Az ilyen helytelen gyakorlat adóhiányhoz vezethet, és a bizonylat kiállításának elmulasztása miatt még mulasztási bírságot is kiszabhat az adóhatóság.
A károk megtérítése és az üzemanyag-költségek kérdésköre számos tisztázásra váró részletet rejt magában.
Sok a bizonytalanság akkor is, ha a magánszemély kárt okoz a céges autóban. Amikor a cég a biztosítónak fizetendő önrészt részben vagy egészben ráterheli a magánszemélyre, szintén felmerül az áfafizetési kötelezettség kérdése. Sok esetben a vállalkozások ezt kártérítésként kezelik és nem számolnak fel áfát. Az Európai Bíróság esetjoga alapján azonban ezek a tételek is - amilyen például a szolgáltatásnyújtás - áfafizetési és számlakibocsátási kötelezettséget eredményezhetnek. Ráadásul a kockázat hatványozottan jelentkezhet, ha a személyautót a társaság más vállalkozástól veszi bérbe, amelynek ő is köteles megfizetni az önrészt.
Az üzemanyag-elszámolások körüli kérdések és tévhitek számos kihívást jelentenek. Nyári Zsolt rávilágít, hogy mivel az üzemanyag-kereskedelem jövedéki engedélyhez kötött tevékenység, felmerül, hogy amikor egy cég magánszemélynek számláz üzemanyagot, szükséges-e a jövedéki engedély megléte. Emellett kérdéses, hogy az üzemanyag beszerzése után kifizetett áfa levonható-e ebben az esetben. A helyzetet tovább árnyalhatja, ha a cég üzemanyagkártyát használ, amely újabb bonyodalmakat hozhat a folyamatba.
A zöld céges autók terjedése még több kérdést vet fel
Egyre gyakoribb, hogy elektromos autót ad a cég a munkavállalónak és hozzá töltőállomást is kiépít a dolgozó lakhelyén. Ez a gyakorlat újabb áfa-kérdéseket vet fel. "Az adókövetkezmények szempontjából nagyon lényeges, hogy mi a céges szabály a dolgozó lakhelyén kiépített töltőre vonatkozóan - például abban az esetben, ha a dolgozó elhagyja a céget. Leszerelik a töltőt, kerül az bármennyibe, vagy eladják a dolgozónak, esetleg ingyenesen átengedik és leadózzák? Ha a cég nem számol a potenciális adózási következményekkel, akkor kellemetlen meglepetés érheti" - hangsúlyozza a szakértő.
Az elektromos céges autók adózásával kapcsolatban számos kérdés vetődik fel, különösen a magánszemélyek otthoni töltésének elszámolása kapcsán. Milyen lépéseket tehet egy dolgozó, ha az áramszámláját szeretné az autótöltés költségeivel összekapcsolni? Milyen mértékben és milyen áron térítheti meg a munkaadó a dolgozójának ezt a költséget? Érdemes lehet egy átlagos számadatot alapul venni? Amennyiben a dolgozónak napeleme van, milyen költségeket számolhat el? A céges töltőállomások használata esetén, ha az ügyfelek vagy a kollégák saját autóikat töltik, mi a helyes adózási eljárás? Ha ingyenesen használják a töltőállomást, ez jövedelemnek számít, amit le kell adózni. Hogyan kell ezt megfelelően kezelni adó- és áfa szempontjából? Milyen áron célszerű kiszámlázni a töltés költségét? Fontos kérdés, hogy figyelembe vehetőek-e a céges költségek a töltés kapcsán, vagy piaci árakat kell keresni a számlázáshoz. Számos tényező befolyásolja a választ, és minden eset egyedi megközelítést igényel.
Szakértő bevonása nélkül szinte elkerülhetetlen a szabálytalan gyakorlat
A fentiekből világosan kiderül, hogy a céges autók áfaregisztrációja rendkívül bonyolult és kockázatokkal teli terület, különösen a vegyes használat és a magáncélú juttatások tekintetében. Nemcsak azok a cégek szenvednek hibát, akik munkavállalóiknak autót biztosítanak, hanem gyakran a bérbeadással foglalkozó vállalkozások is. Sok esetben a cégek nem rendelkeznek megfelelő belső szabályzattal vagy dokumentációval a céges autók használatáról, ami tovább fokozza az adókockázatokat. A nem megfelelő eljárások pedig veszélyeztethetik az áfalevonási jogokat. "Ezért elengedhetetlen, hogy áttekintsük a jelenlegi gyakorlatokat, azonosítsuk a bizonytalan elemeket, és minél előbb tisztázzuk azokat, hogy az autók elszámolásával kapcsolatosan ne maradjon nyitott kérdés" - nyilatkozott a K-X Consulting ügyvezetője.