Donald Trump újra a figyelem középpontjába került, és a lépései világszerte érezhető hatásokat generálnak. Magyarországon is sokan tapasztalják majd a következményeket, hiszen a politikai és gazdasági döntések messze túlmutatnak az Egyesült Államok határa


A jelenlegi üzemanyagárak alakulása világosan jelzi, hogy az olajpiac rendkívül érzékeny a vámokkal kapcsolatos hírekre. Ezért az árak gyakran ingadoznak, és akár rövid időn belül is jelentős változásokra számíthatunk. Csütörtöktől a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára bruttó 12 forinttal csökkent. E mögött részben az amerikai vámintézkedésekkel kapcsolatos események állnak, azonban szerdán a korábbi intézkedések felfüggesztése miatt most újra emelkedésnek indultak az olajárak, ami várhatóan az üzemanyagárak növekedéséhez vezet.

Csütörtöktől bruttó 12 forinttal csökkent a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára. A csökkenés a kiskereskedelmi árakban is érzékelhető lesz, így akár 600 forint alá is benézhetnek az árak. Korában már írtunk arról, hogy ezzel most érezzük igazán a Brent típusú olaj árának egy hét alatt több mint 17 százalékos árzuhanását.

Érdemes hozzátenni, hétfőn is csökkentek az árak, akkor öt, valamint hat forinttal. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Indexnek most azt emelte ki, hogy mind a benzin, mind a dízel árváltozást elsősorban a kőolaj és a feldolgozott termékek jegyzésárainak csökkenése okozta.

Szerdán az olajárak négyéves mélypontra zuhantak, köszönhetően az Egyesült Államok és Kína, a globális gazdaság két óriása között zajló feszültségeknek és az egyre bővülő kínálatnak. Azonban Donald Trump váratlan döntése, miszerint 90 napra felfüggeszti a vámokat, újra fellendítette az olaj tőzsdei árfolyamait.

Mindeközben a Brent és a WTI olajárak is csökkenésnek indultak, miután Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy büntetővámokat vezet be a legtöbb importáruval szemben. Ez a lépés aggasztó jeleket küld a piacon, mivel felmerül a kérdés, hogy a globális kereskedelmi feszültségek negatívan befolyásolják a gazdasági növekedést, és ezzel együtt az üzemanyag iránti kereslet is csökkenhet.

Donald Trump elnök 104 százalékos vámokkal sújtja Kínát, amelyek múlt szerdán léptek életbe, ezzel 50 százalékkal megemelve a vámokat. Ez a lépés akkor következett be, amikor Peking nem teljesítette az amerikai árukra kivetett megtorló vámok eltörlésére vonatkozó határidőt, amelyet Trump kedden délben tűzött ki. Kína határozottan kijelentette, hogy nem enged a washingtoni nyomásnak, miután Trump kilátásba helyezte, hogy újabb 50 százalékos vámot vezet be a kínai termékekre, amennyiben Peking nem szünteti meg a már meglévő 34 százalékos megtorló vámat.

Szerdán napvilágot látott, hogy Donald Trump újabb lépést tett a Kínára kirótt vámok terén: a tarifát 125 százalékra emelte. Ezzel párhuzamosan azonban a többi ország számára 90 napos moratóriumot hirdetett, amely alatt csupán 10 százalékos vámok vonatkoznak rájuk. Az amerikai tőzsde részvényei azonnal reagáltak a hírekre, értékük növekedésnek indult, míg a forint is erősödött a főbb devizákkal szemben.

Ugyanakkor Grád Ottó arra is felhívta a figyelmet, hogy az olaj csökkenését súlyosbította az OPEC+ múlt heti döntése, hogy májusban napi 411 000 hordóval növeli a termelést, ami elemzők szerint valószínűleg többletet jelent a piacon.

A Goldman Sachs legújabb előrejelzése szerint a Brent és a WTI olajárak várhatóan jelentős csökkenést mutatnak: decemberre hordónként 62, illetve 58 dollárra eshetnek vissza, míg 2026 decemberére a prognózisok 55 és 51 dolláros szinteket valószínűsítenek. A piaci reakciók rendkívül érzékenyek a vámokkal kapcsolatos hírekre, amely következtében az árak ingadozása is fokozódhat.

Related posts