A gumigondok elkerülése: Új fejlemények Katarban | M4 Sport


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jelentős változtatásokat eszközölt a katari versenypálya kerékvetőin, hogy megelőzze a 2023-as szezon során tapasztalt gumiproblémák újbóli előfordulását.

A királykategória hivatalos gumiszállítója, a Pirelli már a 2023-as hétvégi edzések után figyelmeztetett, hogy a 20 körnél tovább használt gumik esetében problémák léphetnek fel. A magasított kerékvetők érintkezése ugyanis jelentősen gyengíti az abroncsok szerkezetét, ami komoly kihívás elé állítja a versenyzőket.

A sprintfutam után bejelentették, hogy a következő nagydíjon a gumik legfeljebb 18 körig használhatók, mindez pedig a biztonság érdekében történt. Az FIA a versenypályán is végrehajtott néhány módosítást, legalábbis a rendelkezésre álló szűk időkeretek figyelembevételével. A 12-es, 13-as és 14-es kanyaroknál beljebb festették a pályahatárokat, hogy ezzel is megakadályozzák a mezőny közelítését a magas kerékvetőkhöz.

A 2024-es hétvégére a szervezők, az FIA munkatársai és a Pirelli természetesen a tavalyi tapasztalatok alapján készültek fel. Annak érdekében, hogy a korábbi problémák ne ismétlődjenek meg, a résztvevők több szempontból is módosították a terveiket.

A tizenhat kanyarból tíz esetében lekerekítették a kerékvetőket. Így tettek az 1-es, a 2-es, a 4-es, a 10-es, a 12-es, a 13-as és a 14-es kanyar estében is. Gumihasználat tekintetében az utóbbi szakasz (a 10-es és a 14-es kanyar közötti rész) számít leginkább kritikusnak, az ottani kanyarok terhelik ugyanis legjobban az abroncsokat.

Néhány kanyar estében kavicsos bukóteret is létesítettek, hogy elriasszák a versenyzőket a pályaszélesítéstől (távol tartva ezzel őket a kerékvetőktől). A Pirelli eközben szimulátoron és pályán is tesztelte abroncsait, hogy meggyőződjön róla, azok biztonságosak.

A választás szempontjából az olasz csapatok az 1-es, 2-es és 3-as keveréket választották a katari versenyre, tehát a jelenlegi legkeményebb gumikat viszik magukkal. Ezt a kombinációt már korábban is láthattuk, amikor a Szuzukában és Silverstone-ban a gumikat is erőteljesen megterhelő aszfaltcsíkon versenyeztek. A beszállító figyelmeztetett, hogy a magas hőmérséklet miatt a szemcseformálódás szinte elkerülhetetlen, függetlenül attól, milyen módosításokat hajtanak végre a gumikon a hétvégén, ami komoly kihívást jelent a versenyzők számára.

Related posts