Az RMPSZ álláspontja szerint a romániai magyar oktatás jövője súlyosan veszélybe került a kormány közoktatási intézkedései miatt. A szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy ezek a lépések ellehetetlenítik a magyar nyelvű oktatást az országban.


A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége úgy véli, hogy egy társadalom válságkezelésének kulcsfontosságú eleme a közoktatás megerősítése és támogatása. Ez az intézkedés nem csupán rövid- és középtávon gyakorolna pozitív hatást a közösségre, hanem hosszú távon is jelentős hozzájárulást nyújtana a gazdasági növekedéshez. Az oktatás megfelelő támogatása lehet a legfőbb motorja a társadalmi fejlődésnek és a jövőbeli lehetőségek bővítésének.

Az RMPSZ határozott álláspontja szerint a tanintézetek és osztályok/csoportok diáklétszámainak, valamint a pedagógusok óraszámának tervezett emelése nem fog jelentős gazdasági vagy fenntarthatósági előnyöket hozni a válságkezelés szempontjából. Ezzel szemben ezek a változtatások súlyosan negatívan befolyásolják az iskolai oktatás és nevelés minőségét, valamint hatékonyságát.

A szakmai szervezet állásfoglalása szerint határozottan úgy vélik, hogy a jelenlegi intézkedések sürgős és kényszerítő alkalmazása a közoktatás válságos helyzetéhez vezethet. Az eddig is feszítő nevelési problémák, mint például a sajátos nevelési igényű diákok fejlesztése, az iskolai erőszak és a függőségek megelőzése, valamint a felzárkóztató és differenciáló programok hatékony végrehajtása, még inkább nehezebbé válhat. Ezen kihívásokkal való megbirkózás lehetőségeit jelentősen csökkenti a helyzet, ami számos intézményfenntartási problémát vet fel, és a folyamatban lévő fejlesztési projektek sikerességét is veszélyeztetheti.

Az RMPSZ álláspontja szerint a pedagógusok heti tanítási óráinak emelése, az óraszám-kedvezmények csökkentése a nagyobb tapasztalattal rendelkező pedagógusok esetében, valamint a tanintézményvezetők és tanfelügyelők óraszámainak indokolatlan mértékű növelése, továbbá a kezdő pedagógusok számára elérhető bérezési kedvezmények csökkentése súlyosan hozzájárulhat a pedagógus utánpótlás válságának fokozódásához. Ezen intézkedések nemcsak a pedagógusok szakmai kiégését erősítik, hanem a felelősségteljes iskolai menedzsment hatékonyságát is veszélyeztetik. Emellett számos sikeres és életképes magyar tanintézmény összevonásához, valamint több ezer pedagógusi állás megszűnéséhez vezethetnek.

Related posts