Elképesztő sebesség - hányingert valószínűleg nem okoz, de mégis hihetetlen mértékben felgyorsult az F1-es versenyzés Katarban!
A pilóták tavaly már nehezen viselték a Katari Nagydíjat - akadt olyan versenyző is, aki inkább feladta a küzdelmet - a fizikai megterhelés miatt. Az idei évben azonban a luszaíli pályán sokkal gyorsabban teljesítik a kört, így valószínűleg nem fognak komolyabb nehézségekkel szembesülni.
A tavalyi Katari Nagydíj úgy vonult be a történelembe, mint a modernkori Forma-1 fizikálisan egyik legmegterhelőbb versenye. Noha az idén nem kell ilyesmire számítani, mivel a futam október elejéről átkerült november végére - azaz jó 20 fokkal hűvösebb van -, illetve a Pirelli is módosított a gumijain, ezért tavallyal ellentétben az idén kell majd menedzselnie az abroncsokat a pilótáknak, és nem rövid, a 2000-es évek eleji F1-et idéző sprintekből fog majd állni a verseny, azért a tempó most is óriási, sőt!
Az autók továbbra is lélegzetelállító sebességre képesek a szinte kizárólag gyors és közepes tempójú kanyarokkal teli luszaili pályán. A tavalyi évhez képest drámai fejlődés figyelhető meg, hiszen a versenyzők idén jelentősen gyorsabb időket futnak. Oscar Piastri 2023-ban 1:24.454-es sprintidőt ért el, míg Lando Norris most 1:21.012-t produkált, ami elképesztő, 3,4 másodperces előrelépést jelent. Ez a fejlődés elsősorban a kanyarokban mutatkozik meg, ahol a már tavaly is kiemelkedő kanyarsebesség még tovább nőtt, ezzel új, komoly kihívások elé állítva a pilótákat.
Sisakba hányó, mentőhöz tántorgó versenyzők - ájulásközeli állapotok a katari "sütőben"
"Ez a kör annyira gyors, hogy azt érzem, ez a szezon leggyorsabb pályája" – nyilatkozta Norris, majd hozzátette: "Én is küzdök, de néhány másik autó már-már padlógázzal vág neki az utolsó szektor kanyargós részeinek, ami igazán figyelemre méltó teljesítmény. Szóval tényleg gyorsnak tűnik, és ha így érzékeljük, akkor biztosan nagyon is az."
Különösen a tripla jobbos szekció során, azaz a 12-es, 13-as és 14-es kanyarokban kell kitartania a pilótáknak, miközben ez a tempó már az autókat is összezavarhatja. Ez történt George Russell-lel az utolsó Q3-as körében. "Ez az egyik legjobb pálya, amikor felveszed a ritmust, annyira gyors. Az utolsó körömben mentem át először padlógázon a gyors szakaszon, ami kissé összezavarta a motort. Nem tudom, hogy mennyit veszítettem, de a [14-es] kanyar kijáratán elkezdett nagy mértékben visszatölteni az energia-visszanyerő rendszer, mert padlógázon mentem át a kanyaron. Kissé idegesítő volt, hogy sikerült padlógázon átmennem, erre rengeteg tempót veszítettem a kijáraton."
Russell nem mélyedt el a részletekben, de valószínűleg az történt, hogy a W15-ös nem volt teljesen tisztában azzal, melyik szakaszán halad a pályának, hiszen addigra Russell már levette a lábát a gázpedálról azon a területen.
Képernyőn át is nagyon gyorsak a 13-as/14-es kanyarban:
Mivel a pálya vonalvezetése és a kanyarok kialakítása tavaly óta nem változott (csupán néhány helyen kavicságyat telepítettek a pályaszélesítés megelőzése érdekében, és több kerékvetőt is laposabbá tettek), a gyorsulás okát nem itt kell keresni. Sokkal inkább különböző tényezők együttes hatása vezetett a több mint 3 másodperces időjavuláshoz. Az egyik ilyen tényező a tavalyi verseny előtt újonnan lefektetett aszfalt, amely az eltelt idő alatt tapadósabbá vált. Ezen kívül a már említett alacsonyabb hőmérséklet is hozzájárul a javuláshoz, hiszen a hűvösebb, sűrűbb levegő kedvez a motorok teljesítményének és az autók aerodinamikai tulajdonságainak is.
Elképesztő tapasztalat volt, de részben erre már számítottunk. "1:21.7-es köridőt szimuláltunk, így nem voltunk messze a valóságtól, de végül még annál is gyorsabbak lettek" – nyilatkozta Simone Berra, a Pirelli főmérnöke az Autosportnak. "Valószínű, hogy ez a pálya jelenlegi állapotának köszönhető, ami jelentősen javult a tavalyi évhez képest, így a tapadás szintje is sokkal magasabb. Ráadásul most jelen van az F2 és az F1 Academy mezőnye, valamint Porschék is köröznek, ami nyilvánvalóan hozzájárul a pálya felgumizásához. Ezen kívül a hőmérséklet is jóval alacsonyabb, 20 fokkal, ami jelentős hatással bír."
Emellett említhetjük még a szelet is, ami erősségét és irányát tekintve is kedvezőbb, mint egy évvel ezelőtt, ettől a pilótáknak könnyebb vezetni, hiszen a kanyarokban nem teszik annyira idegessé az autókat a széllökések. És persze nem szabad elfelejteni, hogy a Forma-1-ben egy évnyi fejlesztéssel szintén jelentős gyorsulást lehet elérni, ezt Berra átlagban több mint fél másodpercre taksálja. "Ennek az eltelt egy évnek is van hatása. Általában 7-8 tizedes gyorsulást tapasztalunk, úgyhogy ha minden tényezőt összeadunk, kijön ez a nagyon gyors köridő."
A fejlődés szembetűnő része a kanyarokban mutatkozik meg, hiszen a Russell által az utolsó körében padlógázon teljesített 14-es kanyarban például Norris idén 20-25 km/órával gyorsabban száguldott át, mint Piastri a tavalyi sprintpole-t eredményező körében. Ez az elképesztő sebesség pedig valószínűleg még tovább fokozódik a magyar idő szerint szombat este 7 órakor kezdődő időmérő edzés során, mivel a pálya állapota a hétvége előrehaladtával folyamatosan javul.