Európában is páratlan eseménysorozat látogat el Magyarországra, amely különleges élményekkel gazdagítja a látogatókat.


A MotoGP és a Superbike izgalmas világán túl idén egy különleges esemény is vár ránk: a motokrosszra emlékeztető, sokszínű pályaborítással rendelkező Supermoto Magyar Nagydíj, amely Magyarország szívében kerül megrendezésre. Lapunk ennek kapcsán nem csupán a versenyhétvége projektvezetőjével, Adorján Viktorral folytatott el egy tartalmas beszélgetést, hanem Surányi Balázs és Bereczki Dávid két tehetséges magyar versenyzőt is megszólaltattunk. Ők várják a motorsport rajongóit július 12-én és 13-án a festői Heves vármegyei Visontában, ahol a versenyek mellett számos izgalmas program és élmény várja a kilátogatókat.

A motorsport rajongói számára izgalmas és történelmi nyár elé néz Magyarország, hiszen 2025-ben a MotoGP, a Superbike, valamint a kevésbé ismert, de annál látványosabb Supermoto is hazánkba látogat egy-egy verseny keretein belül. E három rangos esemény nemcsak a motorsport szerelmeseinek, hanem az egész ország számára felejthetetlen élményeket kínál.

Az utolsó sorozat különlegessége abban rejlik, hogy a versenyek nem csupán az aszfalt simaságán zajlanak, hanem egy izgalmas offroad szakasz is várja a bátor résztvevőket. Ezen kívül a pálya kínál egy úgynevezett "sky section"-t is, amely ugratókkal teli részeket tartalmaz, így azok számára is izgalmas élményt nyújt, akik nem elégszenek meg a földön való száguldással. Ez a különleges szekció azonban nem mindennapi, hiszen nem mindenhol adottak a megfelelő feltételek egy zöldövezeti pálya kialakításához. Szerencsére Visonta, Heves vármegyében, tökéletes helyszínt biztosít az ilyen kihívásokhoz, így a versenyzők és a nézők egyaránt élvezhetik a lenyűgöző tájat és a felejthetetlen élményeket.

Az eddigi visszajelzések rendkívül kedvezőek, hiszen a pálya már elkészült. Júniusban a pilóták birtokba vették a létesítményt, és egy országos bajnoki futamon hivatalosan is megnyitották az aszfaltcsíkot, amely két új pályaszakasszal bővült - mutatta be a visontai pályát Adorján Viktor, a projekt vezetője. Az eddig is meglévő aszfaltos szakasz egy izgalmas offroad területtel gazdagodott, amely a motokrossz versenyzés stílusához hasonlít. Emellett egy úgynevezett "sky section" is épült, amely egy burkolt offroad szakasz, tele ugratók, mandinerek és döntött kanyarokkal. Ez a rész aszfaltozott, és egy kicsit keményebb, intenzívebb burkolattal rendelkezik, ami Magyarországon egyedülálló, sőt Európában is csupán Olaszországban található hasonló. Ezért elmondható, hogy egy igazán különleges pálya jött létre.

A szakértő a lapunknak kifejtette, hogy a háromszakaszos pálya igazi különlegességnek számít, mivel csak néhány helyen van lehetőség arra, hogy teljesen zöldmezős beruházás keretében építsenek ki egy sky sectiont. Emellett megjegyezte, hogy Visonta nemcsak a motorsportok, hanem az autós versenyek számára is kiváló helyszínt nyújt, így mindkét kategória szívesen birtokba veheti a pályát.

"El van kényeztetve a közönség abból a szempontból az idei évben, hogy rengeteg verseny, de rengeteg egyéb motoros esemény is van Magyarországon. Virágkorát éri ez a közeg itthon, és ez egyfajta versenyt is kialakít a rendezvények vagy a projektek között. Természetesen azt azért nem lehet állítani, hogy mondjuk egy súlycsoportban vagyunk a MotoGP-vel. Nyilván az egész sportág mérete, nemzetközi ismertsége teljesen más szinten van, de alapvetően azt tudom mondani, hogy a jegyeladások, illetve a közönség érdeklődése az elképzeléseinek megfelelő, úgyhogy nagyon-nagyon optimistán tekintünk az első verseny felé" - bizakodott a projektvezető, aki szerint jelenleg az emberekért, egészen pontosan az emberek szabadidejéért folyik a küzdelem a versenyek között.

Ezért is nagy öröm számukra, hogy a látogatók akár egy vagy két napot is eltöltenek a Supermotó és Visonta varázslatos világában.

Ez többéves elköteleződés, tehát ezek a beruházások sem lettek volna ésszerűek csak egyetlen rendezvény miatt. Úgyhogy itt a többéves projekt első lépésénél vagyunk, és ebből a szempontból nyilván nagyon fontos, hogy pozitív benyomás alakuljon ki másokban. Mi úgy halljuk egyébként, hogy jó a visszhangja a magyarországi előkészületeknek és promóciónak, a versenyzők pedig szívesen jönnek. Lelkesek Visontával, lelkesek a Magyar Nagydíjjal kapcsolatban.

De hogy mit jelent végre hazai környezetben versenyezni a Supermotóban? Arról Surányi Balázs, a legmagasabb szinten (S1GP) világbajnoki ponttal is rendelkező magyar versenyző, és Bereczki Dávid junior kategóriás pilóta tudtak csak igazán mesélni.

„Soha nem indultam még hazai közönség előtt ilyen rangos világversenyen. Persze, részt vettem már futamokon itthon, de azok messze nem voltak ilyen magas szintű események. Egy biztos: ez egy felejthetetlen élmény lesz számomra, és hatalmas motivációt fog adni, hogy ennyien jönnek majd el, és szurkolnak nekünk. Amikor a rajongók megjelennek, és lengetik a magyar zászlót, az valóban rengeteget fog jelenteni számunkra” – osztotta meg érzéseit Surányi Balázs, a 2022-es magyar bajnokság győztese, aki egy évvel később már osztrák és cseh bajnoki címet is szerzett.

Már volt példa azért hasonlóra, amikor magyarként többen kimegyünk külföldre. Én például az osztrák bajnokságban is versenyzem, és van még rajtam kívül akár további négy magyar induló. Ott azért nyilván nehéz nekünk a pályáról megtalálni a nézőtéren lévő apukát, anyukát, testvéreket. Mert olyankor mindenki szurkol a magyar honfitársaknak, ami már önmagában nagyon jólesik. Azért kapjuk a pálya széléről a tényleg szívből jövő szurkolásukat, hogy fejlődjünk és érjünk el eredményeket, ráadásul együtt, mint magyarok.

A mindössze 14 éves Bereczki Dávid, aki korosztályában már számos dobogós helyezést zsebelt be, még mindig rendkívül fiatalnak számít. Motorozni négyéves korában kezdett, és azóta folyamatosan fejlődik. Izgatottan készül a közelgő júliusi versenyhétvégére, ahol motorostársával együtt újabb kihívások várnak rá.

"Nincs annál felemelőbb érzés, mint amikor a motoron ülve, a határvonalon egyensúlyozva érzed, hogy a kimerültség már majdnem elhatalmasodik rajtad. De ahogy a szurkolók lelkesedése eljut hozzád, az egy hihetetlen energiaforrássá válik. Ez a támogatás olyan erőteljes löketet ad, hogy képes vagy a következő, majd a rákövetkező kört is teljes gőzzel teljesíteni. Az utolsó kört pedig különösen szívvel, csak azért is, hogy a legjobb teljesítményt nyújthasd!"

A győzelem még várat magára a magyar motoros számára, de bizakodva tekint a visontai hétvégére, ahol reméli, hogy végre elérheti célját. Lapunknak elárulta, hogy sok barátja és ismerőse is hasonló úton indult: három-négy éves korukban szálltak először motorra, és hat-hét éves koruktól már versenyszerűen űzték a sportot.

Karrierem korai szakaszában, a motorozás mellett a kick-box iránt is vonzódtam, amit versenyszerűen űztem egy ideig. Ezen kívül azonban más sportágak sosem fogtak meg igazán.

- mesélt a kezdetekről a pilóta.

De a versenyzést nyolcévesen kezdő Surányi sem maradt rest a sztorizgatásnál.

Apukám mindig mesélte, hogy amikor kismotorral járkáltam, a nap végén megkérdezte tőlem: "Na, milyen volt? Holnap is nekivágsz?" Én pedig rendre azt feleltem: "Nem." Ez a párbeszéd körülbelül egy évig megmaradt. Talán mindent megpróbált megadni nekem, de csak egy motort őrzött meg, amire évente talán egyszer-kétszer ültem fel.

A hozzáállás végül külső hatásra változott meg. Beszélgetésünk során Surányi elárulta, amikor édesapja elkezdett versenyezni, összetalálkozott vele egykorú, de fiatalabb versenyzőkkel is. Az akkor nyolcéves fiúnak pedig ez jelentette a végső lökést, onnantól nem is volt megállás a motorozás szempontjából.

Fontos odafigyelni arra, hogyan közelítünk a gyerekneveléshez, hogy elkerüljük azt a helyzetet, amikor a szülők saját álmaikat próbálják megvalósítani a gyermek rovására. Szerencsére nálunk ez nem probléma, hiszen remekül tudunk együttműködni, sőt, közösen is szereljük a dolgokat. Édesanyám nemcsak a család szíve, hanem a fizioterapeutám és masszőröm is, így valódi csapatként dolgozunk együtt. A húgom is mindig mellettünk áll, ő pedig a lelki támaszunk, akire bármikor számíthatunk.

Az első "gázadás" után a beszélgetés hamar átfordult a két versenyző pályafutásának jelenlegi, sokkal jelentősebb aspektusára: a "fránya" anyagiakkal kapcsolatos kérdésekre. Surányi kifejtette, hogy véleménye szerint benne rejlik minden olyan kvalitás, ami ahhoz szükséges, hogy egy versenyző a csúcsra érkezzen. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ehhez elengedhetetlen, hogy a megfelelő anyagi háttér is rendelkezésre álljon.

Ha lenne elegendő szponzorunk, én úgy gondolom, hogy akkor minden versenyen el tudnánk menni a vb-re, illetve el tudnánk menni edzeni azokra pályára, ahol lesz éppen verseny. Itt például Szardíniáról, Spanyolországról beszélünk, szóval itt komoly távolságok vannak, aminek persze komoly az anyagi vonzata is. De az is nagy segítség lenne, ha mondjuk egész télen tudnék edzeni a külföldön a melegben. Ezt azért sokkal jobban lehetne támogatni pénzügyileg.

A tanulás és az iskola mellett nem egyszerű összehangolni azokat az élményeket, amelyeket a kétkerekű életformához tartozó edzés, utazás és versenyzés kínál. Az idősebbik tag véleménye szerint sokan nem is tartják valódi sportágként a motorozást, mivel úgy vélik, hogy csupán annyiról van szó, hogy "felpattannak a motorra és odalépnek a gázra".

"Szépen, fokozatosan, de végül azért csak sikerült kivívnom a tiszteletet az iskolában. Még az általános iskola évei alatt, 11 vagy 12 éves koromban, már elengedték a kezem, és lehetőséget adtak, hogy azt csináljam, amit szeretek. Persze mindez a tanulás teljesítményéhez volt kötve; mindig meg kellett felelnem egy bizonyos szintnek. De ezt rendszerint sikerült teljesítenem, és ekkor mondták, hogy rendben van, akkor menjél nyugodtan, eddzél és vegyél részt a versenyeken" - mesélte mosolyogva Surányi Balázs.

A szavakkal életkorából fakadóan Surányi Balázsnál azért "megfontoltabban" bánó Bereczki Dávidnak sincsenek ennyire pozitív élményei egyelőre. "Az én tanáraim egyáltalán nem támogatják a sportolásomat. Volt olyan, hogy reggel öt órakor értünk haza Szardíniáról, és akkor első órában egy történelem témazáró várt rám, amire ha nem megyek be, akkor az rögtön egyes."

Nagy reménységgel tekintek a jövőbe, és abban bízom, hogy csatlakozhatok ahhoz az iskolához, ahol Balázs is tanul. Izgatottan várom, hogy ott talán könnyebb lesz a két szenvedélyem, a tanulás és a motorozás, egyensúlyba hozni. Jelenleg itt, ahol vagyok, nem igazán egyszerű; sokszor megjegyzéseket kapok, amikor versenyezni indulok, vagy amikor edzésre készülök. Főleg akkor, ha egy dolgozatom nem sikerül a várakozásoknak megfelelően. Pedig nem vagyok rossz tanuló, általában hármasokat szerzek, és néha még négyeseket is. Ilyenkor gyakran hallom, hogy a motorozás miatt nem teljesítek jobban. Az általános iskolás éveim alatt különösen nehéz volt mindezt összeegyeztetni.

- magyarázta a 14 éves pilóta.

Adódik a kérdés, mi kellene ahhoz, hogy jobban tiszteljék a motorozást akár iskolai, akár szponzori szinten. Surányi Balázs bízik abban, hogy a jövőben ez pozitív irányba változik, szerinte nem éppen hétköznapi sportág az, amit csinálnak, ami látványossága és izgalma mellett azért komoly veszélyeket is magában rejt.

"Nyilván, amit nem ismer az ember, arról könnyen dönthet úgy, most például ezt a sportot nézve, hogy ez a szakág vagy sportág ez egy semmi, egy nulla, és emiatt őket nem érdekli. De onnantól, hogyha valaki mondjuk ült már motoron, az már rájön, hogy lehet ez nem is olyan egyszerű dolog. Szóval ez biztos változik majd azok után, hogy egyre nagyobb hírneve lesz ennek az egésznek, aztán majd meglátjuk, hogy milyen mértékben" - tette hozzá.

A fent említett kihívások fizikailag is megnyilvánulhatnak, például a hosszú utazások során tapasztalt megpróbáltatások formájában. "Bár létezik magyar bajnokság, és idén a S1GP-s Magyar Nagydíjat is megrendezik, a Supermotó versenysorozatának többsége külföldön zajlik. Az igazi, színvonalas mezőny és a nagy presztízsű események általában Ausztria, Olaszország és Németország pályáin várják a nézőket."

Olyan helyeken, ahol a szűkös anyagi körülmények miatt még a pihentető alvás lehetősége is kérdéses.

Egyes versenyeken volt idő, amikor nem tudtuk megoldani, hogy rendes alvóhelyem legyen, és összegörnyedve kellett aludnom. Persze, reggel aztán fájt mindenem, hullafáradt voltam, és akkor ilyen állapotban versenyeztem három héten keresztül. Viszont így is magyar, osztrák, meg cseh bajnok tudtam lenni.

"Ebben az évben már egyértelműen érezhető, hogy sokkal kedvezőbb körülmények között versenyezhetek. Egy fantasztikus motort kaptam, ami drámaian megváltoztatta a teljesítményemet, mind mentálisan, mind pedig fizikailag. A versenynapokra való felkészülés sokkal gördülékenyebbé vált, és a regenerációs folyamatok is hatékonyabbak, hiszen a szervezetem végre igazán tud pihenni. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre közelebb kerüljek a Supermoto elitjéhez."

Természetesen a motorozás marad a középpontban, függetlenül attól, hogy a pályán kívüli körülmények mennyire nehezítik meg a versenyzők dolgát. Az igazi küzdelem továbbra is a riválisok között zajlik, legyen szó aszfaltról vagy földről.

Fokozatosan figyelnünk kell arra, hogy elkerüljük a fellökést. Ha valakik a nyomunkban vannak, minden kanyarban egy kicsit feszülten várakozunk, vajon történik-e valami izgalmas vagy sem. Ha azonban érkezik egy támadás, akkor könyökkel, térddel, sőt akár a fejünkkel is vissza tudjuk verni a támadást, amivel csak tudjuk. Így a Supermotó világában gyakori esemény a fellökés, ami mindig ad egy kis extra adrenalint a versenyzéshez.

"Én még mindig olyan szerencsétlen vagyok, hogyha ott vagyok a pályán és nézem mondjuk, hogy hol tudnék gyorsabb lenni, mindig akkor történik valami - vette át a szót már a sérülésektől való félelemmel kapcsolatban Bereczki Dávid. - Ezt fejben kell tudnia elengedni az embernek, hogy elesik vagy megsérül. Tehát ezt a félelmet nagyon fontos kizárni a sportból, és ez például rendkívül nehéz dolog, főleg ha mondjuk látsz egy nagyon komoly balesetet előtted, és te is ugyanúgy mész. Tudod, hogy veled is megtörténhet. Nagyon fontos a lélekjelenlét, és fontos, hogy kizárd a negatív gondolkodást az ilyen szituációkban."

Konkrét sérülésével kapcsolatban Surányi is tudott mesélni. A magyar motoros elmondása szerint pár évvel ezelőtti esete miatt sportpszichológusnál is járt

A sérülések kapcsán az egyik legnagyobb kihívás és frusztráció forrása, hogy a gyógyulás időtartama mennyire kiszámíthatatlan. Például egy törés után senki sem tudja pontosan megmondani, mennyi időre lesz szükség ahhoz, hogy teljesen felépülj. Jelenleg még nem állnak rendelkezésre olyan fejlett technológiák, amelyek lehetővé tennék, hogy azonnal megműtsenek minket, és egy héttel később már újra versenyezhessünk. Az idő tehát elengedhetetlen a megfelelő rehabilitációhoz, és sajnos ez akár egy vagy két hónap is lehet. Különösen nehéz, amikor nem ülhetsz a motoron, hiszen ez nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is megterhelő, hiszen a sérüléstől való félelem folyamatosan ott lebeg a fejünkben.

"Ez a sportág természeténél fogva magában hordozza a kihívásokat, de érdemes pozitívan hozzáállni. Fontos, hogy megteremtsd a gondolatban azt a képet, hogy minden a legjobban fog sikerülni. Ha végiggondolod, mennyi energiát és időt fektettél ebbe az útnak, rá fogsz jönni, hogy valóban minden a helyén van. Mivel keményen dolgoztál, és a Jóisten is veled van, tudnod kell, hogy az élet melletted áll, és a végén te leszel az, aki győztesen távozik."

Related posts