Hama vezető: A kínai vállalatok előretörése új korszakot nyit az online piacon, amely eddig nem tapasztalt változásokat hoz magával.
A Hama idén is sikeresen teljesít az online piacon, ám a nagy kínai webáruházak megjelenése jelentős átalakulásokat hozott, amelyek leginkább a kisebb magyar webáruházakat érintik hátrányosan – mutat rá Prohászka Ottó, a Hama Kft. ügyvezető igazgatója.
Az idei év gazdasági szempontból kedvező stabilitást mutatott, és a 2024-re kitűzött célok várhatóan megvalósulnak. Bár a portfólióban kisebb átrendeződések történtek, ezek összességében kiegyenlítették egymást, így a végeredmény pozitív maradt. Különösen eredményesnek bizonyult az új termékkör, amelyet nyár elején kereskedelmi partnereink segítségével vezettünk be, a Philips víztisztítási megoldásaira építve. Ez a termékcsalád – amely magában foglalja a szódagépeket, vízszűrőket, kancsókat és kulacsokat – tökéletesen illeszkedik a fenntarthatóság és a praktikum iránti növekvő fogyasztói igényekhez. A termékek piaci bevezetését a palack-visszaváltási rendelet időzítése is kedvezően befolyásolta, amely arra ösztönözte a vásárlókat, hogy környezettudatosabb alternatívákat keressenek. Az otthoni szódagép használata nemcsak a bolti szénsavas víz vásárlását, hanem a palackok kezelését is kiváltja – emelte ki a fotó, IT és elektronikai kiegészítők forgalmazásával foglalkozó Hama ügyvezetője.
A szakértő kifejtette, hogy a különböző kategóriák esetében eltérő trendek figyelhetőek meg. Különösen figyelemre méltó a mobiltelefonokhoz kapcsolódó termékek iránti kereslet növekedése, beleértve az otthoni töltőket, utazó adaptereket és kábeleket is. Ez a szegmens évek óta folyamatosan bővül, és mára a portfóliójuk legdinamikusabban fejlődő területévé vált.
A memóriakártyák piaca a másik oldalon egy érezhető csökkenő trendet mutat. Ennek hátterében a technológiai fejlődés áll, amelynek következtében a korábban a legnagyobb keresletet generáló mobiltelefonok egyre nagyobb belső tárolókapacitással kerülnek forgalomba, így a felhasználók már nem igénylik a memóriakártyák használatát. Ezen a téren hasonló csökkenés tapasztalható a fényképezés világában is, ahol a memóriakártyák iránti kereslet szintén mérséklődik. Ezzel párhuzamosan mindkét szegmensben a felhő alapú, előfizetéses tárolási megoldások terjedése is hozzájárul a trendhez.
A partneri viszonteladói környezet jelenleg stabilnak tűnik, ám az online kereskedelem szférájában jelentős átalakulások zajlanak. Például az EMAG és Extreme Digital fúziója olyan eredményeket hozott, amelyek eltértek a várakozásoktól. A várt piaci dominanciával ellentétben az Extreme Digital márka gyakorlatilag eltűnt a színről, míg az EMAG piaci jelenléte nem az előrejelzések szerint alakult, hanem sokkal kevésbé dinamikus. Ezzel szemben az Alza ügyesen kihasználta a fúzió által keletkezett piaci réseket, és sikeresen megerősítette pozícióját, különösen azokban a kategóriákban, amelyek korábban az Extreme Digital erősségei voltak – mutatott rá a cégvezető.
Prohászka Ottó azt tapasztalja, hogy további jelentős tényező a kínai webáruházak, mint például a Temu, térnyerése. Az alacsony árkategóriájú, tömegesen elérhető termékek piacán ezek a kínai szereplők olyan komoly versenyt generálnak, ami leginkább a kis magyar webáruházak kárára megy. Mindez azt is megmutatja, hogy a globális trendek hogyan alakítják át az online kereskedelmi szegmenst is. Amellett az is látszik, hogy a COVID-időszak alatt tapasztalt online kereskedelmi fellendülés a járványt követően stagnálni kezdett, és a továbbra is várt növekedési dinamika elmaradt.
A vásárlók egy jelentős hányada újra felfedezte a hagyományos áruházi vásárlás élményét, ahol a termékeket személyesen is megtekinthetik és azonnal a birtokukba vehetik. Egy szakértő véleménye szerint ez a tendencia a fizikai boltok számára újra vonzóvá tette a vásárlást, ezáltal hozzájárulva a kereskedelmi szektor szereplői közötti verseny kiegyensúlyozottságához.