Hogyan folytatódik a BKV és BKK jövője? Dr. Kőrösi Koppány alaposan megvizsgálja a fővárosi tömegközlekedés helyzetét és kihívásait.
A BKV és a BKK válsága nem a gépekről szól, hanem az emberekről és a felelősségről. A finanszírozás elapadt, a karbantartásra nincs elég pénz, a dolgozók maguk vesznek alkatrészt - dr. Kőrösi Koppány, a BP Műhely alapítója szerint a BKV-t nem a buszok öregsége, hanem a döntéshozói felelőtlenség égeti el.
Budapesten jelenleg körülbelül 1200 autóbusz biztosítja a közösségi közlekedés működését - derül ki Dr. Kőrösi Koppány, a BP Műhely alapítója, kutatási és elemzési igazgatója legújabb tanulmányából. Bár a számok első pillantásra nem tűnnek drámainak, a mögöttük rejlő problémák aggasztóak: a járműpark elöregedése, a karbantartás alulfinanszírozottsága, a vezetői hibák és a politikai felelősség elhárítása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a BKV és a BKK súlyos válsághelyzetbe kerüljenek.
Kőrösi véleménye szerint a BKV szakemberei nap mint nap megmutatják elkötelezettségüket és szakmai tudásukat, azonban a döntéshozói felelősség hiányzik a körükből.
Érdekes információk láttak napvilágot a BKK legfrissebb adatai alapján: a budapesti buszflotta 1200 járművéből 855-öt a BKV üzemeltet, míg a fennmaradó rész a Volánbusz és az Arrivabus kezelésében áll. Meglepő, hogy az új buszok szinte kizárólag az alvállalkozókhoz kerülnek, ami új dimenziókat nyithat a fővárosi közlekedésben.
A BKV legfrissebb saját buszai a 2022-es beszerzésű 14 darab Mercedes Conecto G csuklós járművek, melyekből további 58-at a vállalat tartós bérleti konstrukcióban használ az Intertanker Kft.-től.
A legújabb szállítmányban érkező 65 darab kétajtós, maxi-midi Mercedes busz csupán a flottánk 7 százalékát képviseli, és elsősorban a 25 éves Citarók cseréjére lesz elegendő.
- írta Kőrösi.
A pénzügyi helyzet legalább ennyire aggasztó. Az Állami Számvevőszék által közzétett jelentés rávilágít, hogy a főváros immár harmadik éve nem teljesíti a BKV számára járó támogatás átutalását a szerződés alapján. Ennek következtében a vállalat kénytelen volt hitelhez folyamodni, azaz faktorálással finanszírozni működését. Ez a megoldás az első évben 30 milliárd, a második évben 50, míg idén már 53,5 milliárd forintnyi terhet rótt a cégre.




