Fedezd fel a magyar „Mamma Mia?” varázsát! - Útnak indultunk a Szerelemvonatra a Demjén-film segítségével.
Törőcsik Franciska és Ember Márk a Hogyan tudnék élni nélküled? című filmben - Forrás: Orbital Strangers Project
A "Hogyan tudnék élni nélküled?" című alkotást Demjén-filmként hirdették, de a valóságban a történet nem Demjén Ferenc életét dolgozza fel. Ez a film nem a népszerű zenész biográfiáját mutatja be, ellentétben a 2009-es "Made in Hungáriával", amely Fenyő Miklós pályafutásának kezdetét és a Hungária zenekar megalakulását idézi fel. Az új film inkább egy másfajta történetet mesél el, amely a zene és a kapcsolatok mélységeit járja körül.
Itt Demjén legismertebb dalai köré írtak kitalált történetet.
A Hogyan tudnék élni nélküled?-et a közönség is nagyon várta, már az előzetesével nézettségi rekordot döntött: egymillió megtekintést ért el, ami idén még egyetlen - magyar vagy nemzetközi - filmnek sem sikerült.
Miért hozom ide rögtön a Made in Hungáriát? Azért, mert nem sok énekes-zenés-táncos film készül Magyarországon, és a Fenyő Miklós meg a Hungária együttes sztoriját elmesélő film a kedvencem itthon ebben a műfajban. Valami hasonlót vártam tehát nézőként a Hogyan tudnék élni nélküled? sajtóvetítésén is.
"Sajtból van a hold" - énekli a mikrofon mögött kék flitteres ruhában egy jó hangú, magas lány. Napjaink Budapestjén járunk. Lili (Varga-Járó Sára) egy tehetségkutató felfedezettje, de mostanában csak esküvőkön vannak fellépései. Magányos, négy éve gyászolja elhunyt szerelmét. Egy kissé különc barátnője, Rita (Markó-Valentyik Anna) segít neki költözködni, amikor a családi lakásukban öccse és húga társaságában rátalálnak mostanra megözvegyült édesanyjuk régi naplójára. Beleolvasnak, és a lapok között valami olyasmi derül ki a múltról, amiről harminc éven keresztül fogalmuk sem volt.
Egy varázslatos balatoni nyaralás során a naplemente fényei alatt váratlan szerelem bontakozott ki egy fiatal nő és egy karizmatikus rockzenész között. A csillogó vízpart mellett, ahol a hullámok lágyan csapkodtak a parthoz, találkoztak, és azonnal megéreztek valami különlegeset a levegőben. Édesanyjuk nosztalgikus emlékei és a zenész szenvedélyes dallamai összefonódtak, így egy olyan történet kezdődött, amely tele volt románccal, zenével és felfedezéssel. Kettejük szívében felébredt a szerelem, amely a nyár varázsát és a Balaton csodáit örökítette meg.
Itt ugrunk vissza az időben harminc évet, 2024-ből 1994-be, Budapestről a Balatonra, és maradunk is ott a film nagy részében. A két idősíkon futó történetben a hangsúly egyértelműen a múlton van. Eszter (Törőcsik Franciska) két barátnőjével, Katával és Bettivel (Márkus Luca, Kovács Harmat) érkezik a Balatonhoz csajos nyaralásra. A strandon megismerkednek a zenész Gergővel (Ember Márk), valamint haverjaival, Gáborral (Marics Peti) és Csabival (Kirády Marcell). Ők hárman alkotják a Kuplung együttest. Gergő, akinek rögtön megtetszik Eszter, koncertre hívja a lányt.
Főszereplőnk nem a tipikus bulizós fiatal, inkább egy elhivatott zongoraművészpalánta, akit apja mások álmaival terhel, hiszen őt zongoraművésznek szánja. Otthon várja Márton, a leendő vőlegény, akiért nem éppen a legnagyobb lelkesedéssel van. Ám barátnői unszolására végül beadja a derekát, és elmegy a bulira. Ekkor azonban egy váratlan baleset történik, és ő kénytelen beugrani a megsérült billentyűs helyére. A városból érkezett, szigorú neveltetésű lány és a szabad szellemű zenészfiú között azonnal szikrázni kezd a levegő. Ahogy a zene összeköti őket, úgy a bonyodalmak sem maradnak el…
Eszter helyzete különösen bonyolult, hiszen apja már régóta megrajzolta számára a jövőt. Az elvárások és a hagyományok súlya alatt éli mindennapjait, és folyamatosan azon töpreng, hogy vajon képes-e megszabadulni a rákényszerített úttól. A szerelem és a szabadság eszméje vonzó számára, de a kérdés, hogy valóban választani tud-e, mélyen gyökeredzik a családi kötelékekben és a társadalmi normákban. Eszter szívében egy belső harc zajlik: az apja tervei és a saját vágyai között. Míg apja a biztos és előre megírt életpályát preferálja, Eszter álmai között ott lebeg a szenvedély és a felfedezés vágya. Vajon képes lesz-e megragadni a saját sorsát, és bátran nemet mondani a megszokott keretekre? A kérdés nem csupán a szerelemről szól, hanem arról is, hogy mennyire meri vállalni saját önállóságát, és mennyire tudja érvényesíteni az akaratát egy olyan világban, ahol az elvárások gyakran erősebbek, mint a személyes vágyak.
A film tervezési szakaszában több neves előadó neve is felmerült, hiszen a magyar beatkorszak óta folyamatosan váltják egymást a különböző generációkat képviselő művészek. Az alapötlet, miszerint egy romantikus vígjáték készüljön Demjén Ferenc ma is népszerű dallamaira, Kirády Attila producer kreatív elméjéből származik. Nem véletlenül, hiszen aligha akad olyan ember Magyarországon, aki ne ismerne legalább egy-két Demjén-slágert: ezek a zenék a szüleink fiatalságának meghatározó darabjai. Ráadásul a Halott Pénz „Darabokra törted a szívem” feldolgozása révén a fiatalabb generációknak sem kell bemutatni a legendás előadót. És valljuk be, ki ne érezte volna magát a Szerelemvonat ritmusára egy-egy esküvőn?
Demjén az 1960-as évek végén lépett be a zenei világba, majd 1970-ben a neves Bergendy együttes tagja lett, amellyel gyorsan országos hírnévre tett szert. 1977-ben megalapította saját formációját, a V'Moto-Rockot, amely jelentős hatással volt a magyar rockzene alakulására. A zenekar feloszlása után Demjén szólókarrierbe kezdett, új zenei irányokat felfedezve és saját stílusát kialakítva.
Az alkotók kezdeményezéséhez az elejétől fogva csatlakozott a Kossuth-díjas énekes és lelkes csapata, hozzájárulva ezzel a projekt különleges szellemiségéhez.
A Hogyan tudnék élni nélküled? kiindulópontja nem ismeretlen, láttunk már hasonlót: egy lány megtalálja anyja eltitkolt levelezését, ami a saját életét is átírhatja. Honnan ismerős ez? Hát persze, hogy a Mamma Mia!-ból.
Bár a filmet vígjátékként hirdették, és valóban próbálkozik a vicces pillanatokkal, mégsem borulunk hátra nevetve a moziszékben. A drámai jelenetek valahogy mégis sokkal erőteljesebben hatnak ránk.
A Demjén slágerek tényleg remekül működnek, és kétségtelenül a legjobb döntés volt, hogy az ő életművére építették a történetet. A főszereplő színészek, Törőcsik Franciska és Ember Márk, már korábban is bizonyították, hogy tehetséges énekesek, de Marics Péter, a VALMAR frontembere, színészi ambíciói eddig nem voltak annyira ismertek. A technikai kivitelezés sajnos nem volt hibátlan: az éneklő színészek szájmozgása sok esetben nem harmonizál a képpel, ami a közelikben igazán zavaró. Mint ahogy az a zenés filmeknél megszokott, valószínűleg az éneket utólag rögzítették és illesztették a képsorokhoz, de ez a technikai hiba jelentősen ront a film összhatásán.
Az énekekből bőségesen részesülünk, viszont a táncjelenetek számát tekintve sajnos nem vagyunk túl szerencsések - egy musicalfilm esetében több táncos tömegjelenetet vártam volna el. Emellett a retró hangulatot is erőteljesebben kiemelhették volna.
A film többsége a '90-es évekre kalauzol minket, ám ezt a nézők könnyen háttérbe szoríthatják: csak néhány villanás erejéig emlékeztetnek minket a piros ladák és a klasszikus vezetékes telefonok világára, amelyben éppen élünk.
A film egyik háttéranyagában olvashatjuk, hogy a "Hogyan tudnék élni nélküled?" olyan világsikereket idéz meg, mint a "Mamma Mia!" vagy a "Kaliforniai álom", és ennek szellemében kívánja formálni saját művét. Bár a megvalósítás még nem éri el ezeket a magasságokat, talán igazságosabb, ha nem a hollywoodi szuperprodukciók alapján, hanem a hazai alkotások tükrében vizsgáljuk meg.
Összességében a Hogyan tudnék élni nélküled? nem lett rossz film, könnyed szórakozást ígér, de a bevezetőben már említett Made in Hungáriának nem tud a nyomába érni. Viszont, ha valaki emlékszik a 2017-ben bemutatott Pappa Piára, annál sokkal jobb produkció került most a filmvászonra.
Már csak a Demjén-slágerek varázsa miatt is megéri így, a 2024-es év végéhez közeledve beugrani a moziba, és egy pillanatra visszautazni a tél hidegéből a nyár melegébe, a '90-es évek balatoni emlékeibe. Ki tudja, lehet, hogy a film után napokig csak Demjén dalait fogjuk suttogni.