Egy újabb pénzintézet figyelmeztetést adott ki a csalásokkal kapcsolatban - mit tehetnek az ügyfelek a biztonságuk érdekében?


Az ünnepi időszakban sem kímélnek senkit: a csalók bármikor felbukkanhatnak.

Az ünnepi időszak közeledtével a csalók és tolvajok újabb lehetőségeket találnak a gyanútlan emberek megtévesztésére. Legyen szó bevásárlóközpontokról, karácsonyi vásárokról vagy az online világban történő vásárlásokról, a bűnözők mindenhol leselkednek. Az ő fő céljuk a gyors pénzszerzés, és mivel napjainkban egyre kevesebb készpénz forog a köztudatban, a bankkártyák és bankszámlák válnak a legnagyobb kockázatnak. Az Erste Bank figyelmeztetése szerint érdemes különös figyelmet fordítani a pénzügyeink biztonságára, hogy elkerüljük a csalások áldozatául esést.

Ahogy azt a 168.hu is megemlítette, a bűnözők évről évre egyre kifinomultabb és összetettebb stratégiákat fejlesztenek ki, ami megnehezíti a védekezést a támadásaik ellen. Ez különösen igaz az adventi időszakra, amikor sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni a biztonsági intézkedéseket.

Ám a pénzintézet szerint ilyenkor is érdemes óvatosnak lenni, bárhol is járunk, hogy ne érjenek kellemetlenségek az ünnepek előtt.

Az Erste Bank több szituációt is felsorolt, amelyek könnyedén kialakulhatnak decemberben, és a csalók számára ideális lehetőséget teremtenek. Elsőként arra hívták fel a figyelmet, hogy a karácsonyi vásárokban bármikor megbújhatnak a tömegben a tolvajok, akik kifigyelhetik, hogy egy-egy vásárló hova teszi a bankkártyáját, miután fizetett. Aki ezt hanyagul csak a zsebébe ejti, megkockáztatja, hogy pillanatokon belül kirabolhatják. Sok esetben az áldozat nem is fedezi fel, hogy ellopták a bankkártyáját, csak akkor, amikor észreveszi, hogy gyanús tranzakciókat hajtanak végre a bankszámláján. Ez ellen védelmet jelenthet, ha minden kártyás tranzakcióról figyelmeztető üzenetet kér az ügyfél, így már az első gyanús jeleknél letilthatja a kártyáját. Ma már a digitális bankkártya használatára is van mód, így a fizikai bankkártya akár otthon is maradhat.

Az online rendelések kapcsán arra hívta fel a figyelmet a pénzintézet, hogy egy-egy vásárlást követően sokan aggódnak, vajon időben megérkezik-e a csomag. Ha ilyenkor érkezik egy üzenet, amelyben jelzik, hogy a fizetés sikertelen volt, sokan hajlamosak azonnal kattintani a megadott linkre, és kifizetni a kért összeget, akár úgy is, hogy meg kell adniuk a bankkártyájuk adatait és a CVC kódot is. Csakhogy általában ezek az üzenetek a csalókhoz köthetőek. Az Erste Bank szakemberei azt javasolják, fizetés előtt mindenki gondolja át, reális-e, hogy ilyen üzenet érkezik, illetve hogy kitől érkezett az üzenet. A külföldi telefonszámok és a hibás szöveggel rendelkező üzenetek mindig gyanúra adnak okot.

Mindig fontos a körültekintés, különösen akkor, ha valaki használt termékeket próbál eladni az ünnepi időszakban. Az online hirdetésekre gyakran gyorsan reagálnak az érdeklődők, akik azonnal felajánlják, hogy a szállítást is megszervezik a vásárlás lebonyolításához. Gyakran mellékelnek egy linket is, amelyen keresztül a potenciális eladó bankkártya-adatait kérik, hogy a vételárat rendezni tudják. Az ilyen kérések mindig figyelmeztető jelként kell, hogy szolgáljanak, hiszen egy eladónak semmi szüksége ilyen érzékeny információk megadására. Abban az esetben, ha már megadtuk ezeket az adatokat, célszerű lehet a bankszámla ideiglenes zárolása vagy a bankkártya letiltása, hogy megelőzzük a csalók hozzáférését a fiókunkhoz. Az óvatosság sosem árt, különösen a pénzügyi tranzakciók során.

Fontos, hogy mindannyian figyelembe vegyük ezeket a tanácsokat, ha el akarjuk kerülni a jelentős pénzügyi veszteségeket.

Related posts