Lehetséges, hogy az Európai Unió és Kína között egy új megállapodás jön létre.


Az Európai Unió és Kína jelenleg tárgyalásokba kezdett egy potenciális megállapodásról, amely lehetővé tenné, hogy a kínai autógyártók versenyképes áron, elérhető áron kínálják elektromos járműveiket az európai piacon. Amennyiben sikerül konszenzusra jutniuk, a tavaly október óta érvényben lévő speciális vámok eltörlésére is sor kerülhet.

Az Európai Unió a különleges vámok bevezetésével reagált arra, hogy bizonyos kínai gyártók aránytalanul magas állami támogatásokban részesülnek. Ezek a támogatások lehetővé teszik számukra, hogy autóikat az európai piacon jóval kedvezőbb áron kínálják, mint az ottani gyártók. A vámok célja, hogy helyreállítsák a verseny tisztességes feltételeit és erősítsék az európai autóipar piaci pozícióját.

Bernd Lange, az Európai Parlament kereskedelmi bizottságának elnöke úgy véli, hogy a felek már a megállapodás küszöbén állnak, amelyben Kína vállalná, hogy elektromos autóit a lehető legalacsonyabb áron értékesíti az EU területén. Ez a lépés jelentős előnyökkel járhat, hiszen hozzájárulhat a versenykörnyezet helyreállításához, megszüntetve a tisztességtelen állami támogatásokból eredő torzulásokat.

Kína eközben a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) fordult, hogy megkérdőjelezze a különleges vámok érvényességét. Ezzel egy időben a SAIC autógyártó jogi lépéseket indított az Európai Unió Bíróságán, hogy megóvja saját érdekeit.

A vámok bevezetése nem csupán gazdasági következményekkel jár, hanem belpolitikai feszültségeket is generál az Európai Unión belül. Olaf Scholz német kancellár aggályosnak tartja, hogy Kína válaszlépései kedvezőtlen hatással lehetnek a német autógyártók pozíciójára a kínai piacon. Ezzel szemben Bernd Lange kiemelte, hogy a speciális vámok bevezetése elengedhetetlen a tisztességes verseny megteremtéséhez.

Bár a speciális vámok még mindig hatályban maradtak, a tárgyalások dinamikusan zajlanak. Egy lehetséges megállapodás, amely biztosítaná a minimálár bevezetését, új korszakot nyithat az EU és Kína gazdasági viszonyában, egyben védelmet nyújtana az európai autógyártók érdekeinek - olvasható az electirve.com oldalán.

Related posts