A Mol megkérdezte a magyarokat, és a válaszok teljesen váratlanul érkeztek az üzemanyagokkal kapcsolatban.


Kép forrása: Getty Images - Légi jármű és biológiai üzemanyag-tartály.

A MOL megbízásából készült országos reprezentatív kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a magyar lakosságban jelentős az érdeklődés és a kísérletező szellem az alternatív, fenntartható üzemanyagok iránt. Azonban a jelenlegi lehetőségek messze elmaradnak a növekvő igényektől.

Az augusztus 10-i biodízel-világnaphoz kapcsolódóan közzétett információk rámutatnak arra, hogy a technológia már készen áll az energiaátmenet következő lépésére.

A légiközlekedés terén is rendelkezésre állnak azok a körülmények, amelyek lehetővé teszik a megújuló üzemanyag célkitűzéseinek teljesítését, hasonlóan a közúti közlekedéshez.

A vállalat legfrissebb közleménye rávilágít, hogy a magyar felnőttek körében közel kétharmadnyian bátran választanák a bioüzemanyaggal üzemelő repülőgépeket, ami különösen figyelemreméltó annak fényében, hogy az önvezető autókban való utazást csupán 40 százaléknyian tartják elfogadhatónak a jelenlegi helyzetben. Ezek az adatok a MOL megbízásával készült országos reprezentatív felmérésből származnak. A kutatás eredményei szerint a 30-39 éves korosztályban a bioüzemanyaggal működő repülők iránti érdeklődés meghaladja a 80 százalékot, ami figyelemre méltó. Hasonlóan kedvező a helyzet a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében is, ám a 65 év felettiek esetében csupán 39 százalékuk hajlandó repülni egy bioüzemanyaggal hajtott járművön.

A válaszok alapján a magyar autóvezetők körében 83% számára kiemelten fontos, hogy az autójukhoz használt üzemanyag fenntartható forrásból származzon. Ez különösen érvényes a férfiakra és az 50 éven felüli sofőrökre. Az adatok egy érdekes ellentmondásra is rámutatnak: míg a többség anyagi előnyök vagy ösztönzések hatására lenne hajlandó zöldebb üzemanyagra váltani (tízből kilenc válaszadó ezt a lehetőséget említette, akik nyitottak a fenntartható üzemanyagok használatára), addig minden második autóvezető már most is kész lenne többet költeni a megújuló forrásból származó energiára. A megkérdezettek 68%-a szívesen kipróbálná a hidrogénhajtású autókat is. Az alternatív üzemanyagokra való áttérés megítélése főként a költségektől függ: a legnagyobb ösztönző az alacsony ár és a költséghatékonyság lenne, különösen az idősebb korosztály (50 év felett) és az alacsonyabb iskolai végzettségűek esetében.

Az alternatív és fenntartható üzemanyagok széleskörű elterjedéséhez elengedhetetlen, hogy az állam aktívan részt vállaljon a folyamatban, valamint olyan jogszabályi keretet alakítson ki, amely ösztönzi és támogatja a gyártó vállalatokat.

Ezzel a megállapítással a népesség 64%-a egyetért. Megfigyelhető, hogy ahogy az életkor, az iskolai végzettség és a települések mérete növekszik, úgy egyre nagyobb a kereslet az állami szerepvállalás iránt.

A demográfiai különbségek képesek feloldani a látszólagos ellentmondásokat: a fiatalok és a diplomások hajlandóbbak többet fizetni a zöld üzemanyagokért, mivel számukra fontosabb a tisztább környezet megteremtése. Ezzel szemben az árelőnyt keresők többsége az 50 év feletti korosztályból származik. A kutatás eredményei azt is megmutatják, hogy a fenntarthatóság iránti elkötelezettség, a környezet védelme és a CO₂-kibocsátás csökkentésének szándéka a második legfontosabb motiváció a zöld átállás során. Ezen értékek különösen a fiatalabb (18-39 éves) válaszadók és a diplomások körében emelkednek ki, akik prioritásként kezelik a levegő tisztaságát és az ökológiai egyensúly megőrzését.

A MOL-csoport legújabb Shape Tomorrow stratégiájában különös figyelmet fordít a megújuló üzemanyagok fejlesztésére. Jelenleg a MOL a hazai és a regionális bioüzemanyag-piac meghatározó szereplője, hiszen a hulladékból, vagyis megújuló forrásból készült hidrogénezett növényi olaj a leginkább környezetbarát üzemanyagok közé tartozik. Európai szinten is élen jár a repülőgép-bioüzemanyagok gyártásában, így valódi úttörőként formálja a fenntartható energia jövőjét.

"A MOL már ma is képes megújuló alapanyagok felhasználásával dízel- és fenntartható repülőgép-üzemanyagot előállítani, és elkötelezetten készül a további bővítésekre. Ez a felkészültség azt tükrözi, hogy a vállalatcsoport valóban stratégiai célnak tekinti a fenntartható mobilitás előmozdítását, legyen szó akár közúti, akár légi közlekedésről. A komplex mobilitási szolgáltatóvá válás számunkra azt jelenti, hogy egyre szélesebb spektrumú üzemanyagokat kínálunk, ezzel megteremtve az okos energiaátmenet minden szükséges feltételét ügyfeleink számára. Már most is vezető szerepet töltünk be a régióban, és ezt a pozíciót beruházásaink és fejlesztéseink révén tartósan meg kívánjuk őrizni" - nyilatkozta Zsótér Csaba, a MOL-csoport üzemanyag üzletágának ügyvezető igazgatója.

A vállalat - egyebek között a Szegedi Tudományegyetemmel és a Pannon Egyetemmel együttműködve - folyamatosan kutatja és fejleszti a bioüzemanyagok előállításának, illetve felhasználásának új lehetőségeit. A Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve a MOL 2022-ben kezdte meg a fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, azaz SAF) kereskedelmi tesztelését. Erre alapozva ma már üzemvitel-szerűen értékesít SAF-ot Magyarországon Szlovákiában és Horvátországban, hozzávetőlegesen 14 kilotonna biokomponensnek megfelelő mennyiségben. A vállalatcsoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi üzemében az idei év eleje óta immár a SAF-gyártás tesztelése zajlik - a hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízel előállítása mellett -, a szintén csoporttag INA rijekai finomítójában pedig az elmúlt hetekben indult meg a SAF termelése annak érdekében, hogy az érintett országok teljesíteni tudják az EU megújuló üzemanyagok arányára vonatkozó 2030-as 6 százalékos célszámát.

A SAF (Sustainable Aviation Fuel) kizárólag klasszikus megújuló forrásokból, mint például növényi alapanyagok vagy hulladékok, készülhet, ám a hagyományos kerozinhoz hasonlóan meg kell felelnie a szigorú műszaki és környezetvédelmi normáknak is. Jelenleg a világon csupán néhány olajfinomító képes a fenntartható repülőgépüzemanyag előállítására, ami jelentősen korlátozza a kínálatot. A jelenlegi és várható SAF-kínálat messze elmarad a kereslettől, amit az árak is jól tükröznek. Ezért a MOL fejlesztései stratégiai jelentőséggel bírnak, hiszen nemcsak a klímavédelem szempontjából, hanem az ellátásbiztonság érdekében is kulcsszerepet játszanak.

Related posts