Nem fogja tudni kitalálni, melyik városban indul januártól ingyenes a tömegközlekedés!


A tömegközlekedés előnyeit hangsúlyoznák az ingyenes használat lehetőségével.

Időről időre felmerül a kérdés, hogy miért nem ingyenes a tömegközlekedés minden városban. A háttérben természetesen pénzügyi okok húzódnak meg, de a téma sokak érdeklődését felkelti, hiszen világszerte óriási igény mutatkozik az ingyenes lehetőségekre. Úgy tűnik, van egy város, ahol januártól a lakosoknak nem kell bérletet vásárolniuk - erről számolt be a Portfolio.

Legyen szó kisebb vagy nagyobb városokról vagy településekről, tény, hogy eljutni A pontból B pontba nagy nehézséget jelenthet. Ha ehhez nem áll rendelkezésre anyagi forrás, az megbéníthatja a mindennapokat is, hiszen a gyerekek a tömegközlekedési eszközök nélkül nem jutnak el az iskolába, a felnőttek pedig a munkahelyükre.

Kétségtelen, hogy ez a terület jelentős kiadásokat von maga után, és az állam általában nem hajlandó a teljes költséget átvállalni. Az ingyenes tömegközlekedés koncepciója főként a jóléti államokban került előtérbe, és jellemzően helyi szinten valósult meg. Most azonban úgy tűnik, hogy egy európai nagyvárosban is lehetőség nyílhat arra, hogy a lakosok éljenek ezzel az innovatív megoldással.

Talán kevesen tudják, de Európában már több városban is megoldott az ingyenes tömegközlekedés kérdése: a francia Dunkerque-ben, a svéd Avesta településen, Máltán, Luxemburgban, valamint Genfben ez mindenki számára adott.

2025. január elsejétől Belgrád, Szerbia fővárosa is csatlakozik az ingyenes tömegközlekedést biztosító városok listájához. Aleksandar Sapic, a város polgármestere nemrégiben közölte, hogy a jövő évtől kezdve a lakosoknak nem kell többé jegyeket vagy bérleteket vásárolniuk. Ez a döntés meglepő, hiszen eddig csak olyan településeken vezették be az ingyenes közlekedést, ahol a lakosság száma nem haladta meg a félmilliót. Belgrádban viszont a népesség 1,7 millióra rúg, így ez a lépés jelentős változást hoz a város közlekedési rendszerében.

A döntés mögött az a felismerés áll, hogy a város közlekedése az utóbbi években egyre inkább kaotikus lett a forgalomban lévő autók számának növekedése miatt. A szakértők szerint a helyzet javításához elengedhetetlen, hogy többen válasszák a tömegközlekedést. Ennek érdekében javasolják a szolgáltatások ingyenessé tételét. Jelenleg egy havi bérlet ára 770 forint, míg egy napijegyért 420 forintot kellene fizetni. Az egyéb jegytípusok szintén kedvezőbb árúak a budapesti díjszabásokhoz képest, de januártól már ezekre sem lesz szükség.

Jelenleg Magyarországon nem szerepel napirenden a tömegközlekedés ingyenessé tétele, azonban bizonyos csoportok számára jelentős kedvezmények érhetők el. A 168.hu beszámolója alapján a Budapesti Közlekedési Központ több jegytípust megszüntet, és egyes utasok számára ingyenessé válik az utazás.

Related posts