A megyék szeretnék kivenni a részüket a kamionok által okozott súlybírságokból.

Besztercebánya megye önkormányzata új hatáskörök átvételét kezdeményezi a megyék számára, hogy saját jogkörben mérhessék a teherautók súlyát és bírságolhassák a sofőröket. Ondrej Lunter megyeelnök keddi sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy ez a lépés elengedhetetlen a másod- és harmadrendű utak védelme érdekében, amelyek a megnövekedett teherforgalom miatt súlyosan megterhelődnek és károsodnak.
Lunter hangsúlyozta, hogy a megyék kezelésébe tartozó másod- és harmadrendű utak képezik a régiók közlekedési gerincét. "Tízezrek igénybe veszik ezeket az utakat nap mint nap, beleértve a tranzitforgalmat és a nehéz tehergépjárműveket is, ami rendkívüli mértékű terhelésnek és fokozott kopásnak teszi ki őket" - fogalmazott Lunter. A probléma gyökere abban rejlik, hogy az állam kezelésére bízott közúthálózat még nem fejeződött be, ráadásul gyakran túlsúlyos teherautók és kamionok járnak az alsóbbrendű utakon.
Ráadásul a súlybírságok nem a megyékhez, hanem közvetlenül az államkasszába kerülnek, miközben a felújítási költségeket a megyéknek kell állniuk. Ezért a helyi hatóságok arra törekednek, hogy jogköröket kapjanak a teherautók megállítására, mérésére és büntetésére.
"Olyan hatásköröket akarunk, amelyekkel megvédhetjük az útjainkat. Ha a megyénél maradnának a bírságok, útfelújításra fordíthatnánk az összeget" - folytatta Lunter. A megyék társulása (SK8) már dolgozik a közúti közlekedésről szóló törvénymódosítás véleményezésén és további módosításain.
Ján Šupica, a falu polgármestere is támogatja az elképzelést. "A kistelepülések számára a kamionforgalom jelenti a legnagyobb kihívást, hiszen a zaj és a por elviselhetetlenné válik, ráadásul sokszor remegnek a házak falai is. Emellett a teherautók gyakran túlterheltek. A megoldás abban rejlik, hogy a megyék több jogkört kapjanak, míg a települések ellenőrizni tudják a járművek sebességét" - fogalmazott Šupica.