Soha nem tapasztalt újdonság készülődik az F1-es versenyek világában, és a Hungaroring adhat otthont ennek a forradalmi debütálásnak.


Az augusztus elején zajló Magyar Nagydíj után megrendezett Pirelli-teszt során várhatóan először bukkannak fel a 2026-os Forma-1-es szezon egyik jelentős innovációi.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) olyan technikai direktívát adott ki, amely lehetővé teszi a Forma-1-es csapatoknak, hogy a 2026-os Pirelli abroncsok öszvérautóikkal végzett tesztelése közben elkezdjenek kísérletezni a jövő évi szabályokkal érkező, menet közben mozgatható első szárnyakkal, mert az olasz gumigyártó így értékes adatokat gyűjthet, és a csapatok is jobban megértik, hogy milyen irányba kell menniük.

Mivel a 2026-os autók radikálisan eltérnek a mostani modellektől, ez természetesen nem jelenti azt, hogy a csapatok máris elkezdenék a következő évi első prototípusok tesztelését. Ugyanakkor a leszorítóerő-változások hatásait a gumikra – amelyek jövőre keskenyebbek lesznek, de továbbra is 18 colos felnire szerelhetők – már most is képesek szimulálni a teszteken.

A Pirelli két ambiciózus célt tűzött ki maga elé, és az egyikkel már sikeresen halad előre.

A rendszer működésének lényege, hogy a pilóta menet közben gombnyomásra válthat a nagy és az alacsony leszorítóerős üzemmód között. Az előbbit főként a kanyarokban alkalmazza, míg az utóbbit az egyenes szakaszokon használja. A Brit Nagydíj előtti gumiteszteken azonban egyik csapat sem tudta még bemutatni a menet közben állítható első szárnyat, mivel senki sem fejezte be a saját megoldását. Az FIA azonban kedvező döntést hozott, hiszen nem kötelezik őket új törésteszt elvégzésére a hidraulikus rendszerrel módosított szárnyak és orrkúpok esetében, ami jelentős költségmegtakarítást jelent a csapatok számára.

A Motorsport.com olasz aloldala arról számolt be, hogy így akár már az augusztus eleji Magyar Nagydíjat követő Pirelli-teszten bemutatkozhatnak a menet közben állítható első szárnyak, amelyek azonban nem lesznek teljesen példa nélküliek az F1-ben, hiszen 2009-ben és 2010-ben a csapatok már használhattak ehhez hasonlókat, jóllehet, akkor sokkal kisebb mértékben lehetett állítani az előzés elősegítésének érdekében, végül pedig egyáltalán nem vált be a megoldás és 2011-re elkaszálták.

A Hungaroringen a magyar versenyt követő kedden az Alpine, a McLaren és a Racing Bulls köröz majd, szerdán pedig közülük csak az Alpine marad, de csatlakozik hozzá a Haas. Ezután Monzában lesz a következő gumiteszt, ahol a Ferrari és a Red Bull nyüstöli majd a 2026-os abroncsokat, majd Mugellóban és Mexikóban zárul a tesztprogram.

Related posts