Felvetődik a kérdés: Vajon Jézusnak volt-e felesége vagy esetleg gyermekei? Egy elismert bibliatudós alaposan körüljárja ezt a vitatott témát.
Felmerül a kérdés: vajon Jézusnak volt-e felesége és gyerekei? Ez a szenzációs téma időről időre újra és újra a figyelem középpontjába kerül, ám a hiteles bizonyítékok hiányában gyakran éles vitákat szül a valláskutatók körében. A téma mélyebb rétegei és történelmi összefüggései izgalmas diskurzusokat eredményeznek, miközben a válasz keresése sokakat foglalkoztat.
Az egyik legutóbbi eset 2014-ben történt, amelyet Simcha Jacobovici újságíró és Barrie Wilson történész Az elveszett evangélium című botrányt kiváltó könyve váltott ki. Ők ebben azt állították, hogy Jézusnak volt családja, felesége, gyerekei.
Érveléseiket egy névtelen szerzetes által, legalább 1600 éve írt ősi kéziratra alapozták, amely - mondhatni - "felkavarta a port a British Museumban". A két kutató elvégezte a dokumentum első fordítását szír nyelvről angolra, amely így új betekintést enged Jézus keresztre feszítése előtti életébe.
A műben szereplő számos állítás mellett a szerzők azzal érveltek, hogy József és Asenát története (egy regényes tartalmú ószövetségi apokrif irat, amely Józsefnek, Jákob fiának a szerelmi történetét meséli el Asenáttal, az egyiptomi főpap leányával) valójában Jézus és Mária Magdolna "álcázott története". Ha ez igaz, akkor két fiuk - Efraim és Manassé - Jézus gyermekei lennének.
A könyv messze nem az első próbálkozás volt ennek az állításnak a felvetésére. A 2003-as sikerregény, A Da Vinci-kód egyik központi cselekménye azt a tételt fogalmazza meg, hogy Jézus feleségül vette Mária Magdolnát, a párnak pedig voltak leszármazottai, akiknek származását titkos társaságok sötét hálózata védte.
2012-ben a Harvard Divinity School egyik történésze, aki a korai kereszténység szakértője volt, felfedezett egy töredéket egy IV. századi vallási szövegből. Ebben a szövegben olyan meglepő mondat állt, mint: "Jézus azt mondta nekik: 'A feleségem...'". Továbbá, a szövegben megjelentek a "Mária" és a "tanítványom lehet" kifejezések is. Ez a felfedezés nagy érdeklődést váltott ki a közvélemény körében, azonban a tudományos közösség később hamisítványnak minősítette a dokumentumot.
Bár időről időre megjelennek figyelemfelkeltő állítások, a legtöbb bibliakutató egyöntetűen arra hívja fel a figyelmet, hogy nincsenek meggyőző bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy Jézusnak lett volna saját családja, és József története sem utal egyértelműen Jézusra.
A korai keresztény közösségek szent írása megegyezett a zsidókéval, hiszen az Ószövetség kulcsfontosságú karaktereit Jézus alakjával azonosították. József, mint egy népszerű figura, Jézus szolgálatának bizonyos aspektusait is megtestesítette – írta Jonathon Wright 2014-ben, amikor még filozófia doktorandusz hallgató volt az Oxfordi Egyetem Keleti Intézetében.
A könyv szerzői azt állítják, hogy a történet folyamatosan Jézusra összpontosít, azonban erre nincsenek megbízható bizonyítékok sem a szövegben, sem a létező 90 vagy annál több kéziratban, sőt az örmény hagyományban sem, amely gyakran merít az Ószövetségből. József cselekedetei a történetben nem mutatnak olyan vonásokat, amelyeket Jézussal összekapcsolhatnánk. Valószínű, hogy a történetet többször is lemásolták, mivel nem tartalmazott ellentmondásokat, és a bűnbánatról és megtérésről szóló keresztény tanításokat egy nyilvánvalóan zsidó keretben jelenítette meg - tette hozzá Wright.
A 2014-ben napvilágot látott könyv egyik kulcsfontosságú megállapítása, hogy Jézus és családja történetének egyes elemeit cenzúrázták. A legősibb szír kéziratban ugyanis az első fejezet és a fordítói levél vége hiányzik. Felvetődött, hogy a másolók szándékosan távolították el ezeket a részeket, hogy elrejtsék Jézus és Mária házasságának körüli vitákat és feszültségeket.
"Ez erősen kétségbe vonható! Sokkal valószínűbb, hogy az oldal kopás miatt veszett el. Ez több helyen is megtörtént a kéziratban. A történetet a középkorban egy másik szír kéziratba másolták be, ami tartalmazta a nyitó fejezetet is, így az oldal még több száz évvel a megírása után is létezett. Ebben a későbbi kéziratban az egyházatyáknak számos műve megtalálható, amelyek határozottan vitatják, hogy Jézus valaha is házas volt. Valószínűleg a másoló úgy gondolta, hogy a mű üzenete elég világos és nem vitatott" - magyarázta Wright.